Jakie płaty występują w mózgu człowieka? Jakie są funkcje płatów mózgowych? Jakie są wyniki uszkodzeń danego płata? Na te wszystkie pytania, odpowiedzi znajdziecie poniżej.
PŁAT POTYLICZNY
Funkcje:
•
widzenie, analiza koloru, ruchu, kształtu, głębi
•
skojarzenia wzrokowe, ocena
•
decyduje czy wrażenie jest analizowane i jaki
jest jego priorytet
Wyniki uszkodzeń płata
potylicznego:
•
dziury w polach wzrokowych (skotoma)
•
trudności w umiejscowieniu widzianych obiektów
•
halucynacje wzrokowe, niedokładne widzenie
obiektów, widzenie aureoli
•
trudności w rozpoznawaniu kolorów
•
trudności w rozpoznawaniu znaków, symboli, słów
pisanych
•
trudności w rozpoznawaniu rysunków
•
trudności w rozpoznawaniu ruchu obiektu
•
trudności z czytaniem i/lub pisaniem
PŁAT CZOŁOWY
Funkcje:
•
- część górna - funkcje ruchowe, pierwotna kora
ruchowa, kora przedruchowa, dodatkowa kora ruchowa
•
pamięć wyuczonych działań ruchowych, nawyki,
specyficzne schematy zachowań, wyrazy twarzy
•
- lewy płat - obszar Brocka (mowa)
•
- pola czołowe oczu (ruch gałek ocznych zależny
od woli)
•
- część przedczołowa: "zdawanie sobie
sprawy"
•
planowanie i inicjacja działania w odpowiedzi na
zdarzenia zewnętrzne, oceny sytuacji
•
przewidywanie konsekwencji działań - symulacje w
modelu świata
•
konformizm społeczny, takt, wyczucie sytuacji
•
analiza i kontrola stanów emocjonalnych,
ekspresji językowej
•
uczucia błogostanu (układ nagrody), frustracji,
lęku i napięcia
•
- lewy płat - kojarzenie znaczenia i symbolu
(słowa), kojarzenie sytuacyjne
•
pamięć robocza, wola działania, podejmowanie
decyzji, relacje czasowe, kontrola sekwencji zdarzeń
•
część podstawna, kora okołooczodołowa
Wyniki uszkodzeń płata czołowego:
•
utrata możliwości poruszania częściami ciała, afazja
Brocka
•
niezdolność do planowania wykonania sekwencji
ruchów
•
niezdolność do działań spontanicznych,
schematyczność myślenia
•
"zapętlenie", uporczywe nawracanie do
jednej myśli
•
trudności w koncentracji na danym zadaniu,
problemie
•
niestabilność emocjonalna; zmiany nastroju,
zachowania agresywne
•
lewy płat - depresja, prawy - zadowolenie
•
prawy tylny - trudności w zrozumieniu kawałów i
śmiesznych rysunków,
•
preferencje dla niewybrednego humoru, zmiany
osobowości
PŁAT SKRONIOWY
Funkcje:
•
- zakręt górny i wieczko: słuch muzyczny,
fonematyczny i wrażenia dźwiękowe
•
- obszar Wernickego - rozumienie mowy,
gramatyka, prozodia
•
- zakręt dolny: rozpoznawanie obiektów,
kategoryzacja obiektów, pamięć werbalna, zapamiętywanie
•
- część podstawna: analiza zapachów
Wyniki uszkodzeń płata
skroniowego:
•
zaburzenia słuchu, rozumienia mowy i percepcji
dźwięków
•
zaburzenia wybiórczej uwagi na bodźce słuchowe i
wzrokowe
•
problemy w rozpoznawaniu widzianych obiektów;
trudności w rozpoznawaniu twarzy (prozopagnozja)
•
upośledzenie porządkowania i kategoryzacji
informacji werbalnych
•
lewa półkula - trudności w rozumieniu mowy
(afazja Wernickego)
•
uszkodzenia prawej półkuli mogą spowodować
słowotok
•
trudności w opisywaniu widzianych obiektów
•
zaburzenia pamięci - amnezja następcza, problemy
z przypominaniem
•
zaburzenia zachowań seksualnych
•
zaburzenia kontroli zachowań agresywnych
PŁAT CIEMIENIOWY
Funkcje:
•
- część górna: czucie dotyku, temperatury, bólu,
umiejscowienie wrażeń czuciowych
•
- prawa część dolna: orientacja przestrzenna,
układ odniesienia na podstawie wrażeń wzrokowych
•
- lewa część dolna: modelowanie relacji
przestrzennych ruchów palców
•
- pomiędzy i część przyśrodkowa: celowe ruchy,
integracja ruchu i wzroku
•
integracja czucia i wzroku w jeden percept
•
manipulacja obiektami wymagająca koordynacji i
wyobraźni przestrzenno/ruchowej
•
rozumienie języka symbolicznego, pojęć
abstrakcyjnych, geometrycznych
Wyniki uszkodzeń płata ciemieniowego:
•
całkowita niepodzielność uwagi, niezdolność do
skupiania wzroku (apraksja wzrokowa)
•
trudności w orientacji przestrzennej, trudności
w integracji wrażeń wzrokowych w całość (symultagnozja)
•
niezdolność do celowego działania wymagającego
ruchu (apraksja), problemy w troszczeniu się o siebie
•
prawy - brak świadomości niektórych obszarów
przestrzeni i części ciała (jednostronne zaniedbanie)
•
trudności w liczeniu (dyskalkulia) i matematyce,
zarówno algebrze jak i geometrii
•
niezdolność do nazwania obiektu (anomia)
•
niezdolność do umiejscowania słów pisanych
(agrafia)
•
problemy z czytaniem
•
niezdolność do odróżnienia kierunków, lewa-prawa
•
trudności w koordynacji ruchu oczu i rąk
•
anozognozja, zaprzeczanie niesprawności
•
trudności w rysowaniu
•
trudności w konstruowaniu obiektów
•
zaburzenia osobowości (zwykle lezje ciemieniowo-skroniowe)
Komentarze
Prześlij komentarz