Co Wam dzisiaj pokażę? Różne sposoby na wykorzystanie kart z głoską [sz]. Na początek gra, która urozmaici, często monotonne ćwiczenia artykulacyjne. Wykorzystamy do niej karty obrazkowe z głoską [sz] (wyrazy we wszystkich pozycjach). Wszystkie karty znajdziecie w zakładce do pobrania karty z głoską [sz] lub tutaj.
- Najpierw drukujemy karty z obrazkami, a następnie na ich odwrocie przyklejamy biedroneczki w kropeczki.
Jak pewnie zauważyliście, kart z obrazkami jest więcej, dlatego biedronek też trzeba wydrukować więcej. Sklejając obie strony razem, powstaną nasze karty.
Karty rozkładamy w taki sposób, aby obrazki z głoską [sz] były zakryte, czyli biedronkami "do góry", które układamy w szeregu według ilości kropek (ma być sześć kupek).
Dziecko na zmianę z logopedą rzuca kostką do gry i zabiera jedną kartę z odpowiedniej kupki. Ilość oczek na kostce wskazuje, z której kupki biedronek zabrać kartę. Następnie wypowiada dany wyraz.
Proste? Pewnie, że tak! :)
W jaki jeszcze sposób możemy wykorzystać karty?
- gra w "Piotrusia"
Drukujemy nasze karty z głoską [sz] podwójnie. Zabieramy z jednej pary obrazek, tak by jeden obrazek nie miał owej pary. Wszystkie karty rozdajemy pomiędzy graczy. Z otrzymanych kart, gracze odkładają na bok wszystkie otrzymane pary. Następnie rozpoczyna się zasadnicza część gry - każdy gracz kolejno, dobiera jedną kartę z wachlarza kart, trzymanego przez przeciwnika. Gracz nie widzi jaką kartę wyciąga. Jeśli wybrana karta tworzy parę z jakąś kartą posiadaną przez gracza, wtedy gracz odkłada parę na bok (jak w fazie poprzedniej). Takie same czynności wykonuje przeciwnik i tak na zmianę, aż do momentu, gdy pozbędziemy się wszystkich kart.
- ćwiczenia pamięci symultanicznej
Drukujemy karty podwójnie. Jeden zestaw wycinamy, drugi pozostawiamy bez zmian.
Kładziemy przed dzieckiem 3 obrazki pokazywane jednocześnie. Następnie zakrywamy je, a przed dzieckiem kładziemy pojedynczo karty z takimi samymi obrazkami jakie były na zakrytej planszy. Zadaniem dziecka jest ułożenie kart w tej samej kolejności jak na zakrytym obrazku. Po ułożeniu przez dziecko kart, odkrywamy zakrytą planszę i sprawdzamy czy dziecko dobrze zapamiętało.
- ćwiczenia pamięci sekwencyjnej
Drukujemy karty podwójnie. Obydwa zestawy wycinamy, by utworzyć karty.
Kładziemy
przed dzieckiem 3 obrazki pokazywane kolejno po sobie. Następnie zakrywamy
je, a przed dzieckiem kładziemy pojedynczo karty z takimi samymi obrazkami jakie były na zakrytych obrazkach (z drugiego zestawu). Zadaniem
dziecka jest ułożenie kart w tej samej kolejności jak na zakrytym
obrazku. Po ułożeniu przez dziecko kart, odkrywamy zakrytą planszę i sprawdzamy czy dziecko dobrze zapamiętało.
- gra Memory
- fleksja (dopełniacz)
Następnie zamyka oczy, a logopeda w tym czasie zabiera jedną kartę. Dziecko otwiera oczy, a logopeda pyta: Czego nie ma? Dziecko odpowiada: Nie ma...
- ćwiczenia sekwencji
Karty drukujemy czterokrotnie, albo w zależności od tego z ilu elementów chcemy mieć sekwencję. Wycinamy wszystkie karty. Układamy przed dzieckiem dwie karty oraz jedną rozpoczynającą sekwencję. Zadaniem dziecka jest dołożenie spośród jego zestawu kart - odpowiedniej karty (lub ilości odpowiednich kart):
- grafomotoryka
Wszystkie karty do pobrania tutaj.
Podoba się Wam?
POWODZENIA :)
Bardzo fajna i starannie wykonana pomoc. Chciałam zapytać czy można ją ściągnąć i wykorzystać w swojej pracy? Proszę o informację,gdyż wchodząc w zakładkę do pobrania - nie wiem jak zapisać na swoim komputerze :)Pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńDziękuję! Bardzo mi miło:) Oczywiście, że można je ściągnąć - standardowo prawym kliknięciem myszki "zapisz obraz jako", ale... wstawiłam też przed chwilką link do całego folderu z kartami. Myślę, że ten sposób jest rzeczywiście bardziej przejrzysty i nie będzie miała Pani już problemu z zapisaniem kart. Pozdrawiam serdecznie! :)
UsuńSuper pomoc :-)
OdpowiedzUsuńBardzo dziękuję i zapraszam do odwiedzin :)
Usuń